Бивш шеф на КАТ: Проверките с газанализатори са безсмислени
Това коментира пред Дир.бг бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев, след като миналата седмица кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че на Пътна полиция са предоставени 7 газанализатора, закупени от общината за 70 000 лв.
Те ще проверяват за вредни емисии колите при регистрация и текущ контрол и тези, които не отговарят на екостандартите, ще бъдат спирани. Идеята е такива да бъдат осигурени за цялата страна.
"В София има 7 газанализатори, от които 5 на каналите и два остават за контрол. Автомобилите, които се движат в София, заедно с приходящите, са над 1 млн. Не знам с два газанализатора какво точно ще могат да проверят...", заяви Стратиев.
Той подчерта, че към всички пунктове за годишни технически прегледи към Министерството на транспорта задължително има такива устройства, така че колите минават през такава проверка.
"Безсмислено е, защото според сертификатите на ЕС за обработени газове за автомобилите, произведени до края на 2004 г., изискването за отделяне на фини прахови частици при дизелов двигател е 0,05 грама на километър, а след това - от 2009 г. - се променя и става 0,005 грама. Сметнете го, излиза, че на автомобилите преди 2004 г. им е разрешено да бълват 10 пъти повече, тоест - когато такъв автомобил се провери, той отговаря на всички изисквания. И да ги проверяваме, и да не ги проверяваме, те замърсяват с 10 пъти повече фини прахови частици, които ни морят в София", каза още Стратиев.
Той изтъкна, че независимо от това, новите коли се облагат с по-висок данък, за разлика от старите.
"Решението, според мен, е поне данъкът да се изравни, а не да се стимулират собствениците на стари автомобили да продължават да ги ползват и всички да дишаме мръсен въздух, докато новите, по неизвестни причини, да плащат в пъти повече", добави ексшефът на КАТ.
По думите това важи и за новите винетки - и при тях за автомобилите, които замърсяват по-малко, се плаща по-скъпо. Стратиев подчерта, че старите коли - над 15 и повече години - са около 70%.
"Въпросът не е само в контрола, държавата трябва да създаде такива икономически механизми, които да подтикнат хората да си подменят автопарка. В Румъния, например, автомобилите на глава от населението са много по-малко, отколкото при нас, а пък стандартът ни е обратен - тоест ние караме абсолютни баракуди, за разлика от съседни страни, и оттам страдаме от екологията", коментира още той.
Те ще проверяват за вредни емисии колите при регистрация и текущ контрол и тези, които не отговарят на екостандартите, ще бъдат спирани. Идеята е такива да бъдат осигурени за цялата страна.
"В София има 7 газанализатори, от които 5 на каналите и два остават за контрол. Автомобилите, които се движат в София, заедно с приходящите, са над 1 млн. Не знам с два газанализатора какво точно ще могат да проверят...", заяви Стратиев.
Той подчерта, че към всички пунктове за годишни технически прегледи към Министерството на транспорта задължително има такива устройства, така че колите минават през такава проверка.
"Безсмислено е, защото според сертификатите на ЕС за обработени газове за автомобилите, произведени до края на 2004 г., изискването за отделяне на фини прахови частици при дизелов двигател е 0,05 грама на километър, а след това - от 2009 г. - се променя и става 0,005 грама. Сметнете го, излиза, че на автомобилите преди 2004 г. им е разрешено да бълват 10 пъти повече, тоест - когато такъв автомобил се провери, той отговаря на всички изисквания. И да ги проверяваме, и да не ги проверяваме, те замърсяват с 10 пъти повече фини прахови частици, които ни морят в София", каза още Стратиев.
Той изтъкна, че независимо от това, новите коли се облагат с по-висок данък, за разлика от старите.
"Решението, според мен, е поне данъкът да се изравни, а не да се стимулират собствениците на стари автомобили да продължават да ги ползват и всички да дишаме мръсен въздух, докато новите, по неизвестни причини, да плащат в пъти повече", добави ексшефът на КАТ.
По думите това важи и за новите винетки - и при тях за автомобилите, които замърсяват по-малко, се плаща по-скъпо. Стратиев подчерта, че старите коли - над 15 и повече години - са около 70%.
"Въпросът не е само в контрола, държавата трябва да създаде такива икономически механизми, които да подтикнат хората да си подменят автопарка. В Румъния, например, автомобилите на глава от населението са много по-малко, отколкото при нас, а пък стандартът ни е обратен - тоест ние караме абсолютни баракуди, за разлика от съседни страни, и оттам страдаме от екологията", коментира още той.
Последно в Общество
- 19.04 От 3 клас вече ще учат “компютърно моделиране“ 19.04.18 От следващата учебна година се въвежда задължителен предмет “компютърно моделиране“ от 3-ти клас, съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев.
- 19.04 Арестуваха полицаи и шеф на районно управление 19.04.18 Полицейски служители от пловдивската дирекция на МВР са арестувани за корупционни престъпления, съобщиха от Окръжната прокуратура.
- 19.04 Патриарх Неофит в болница, но в стабилно състояние 19.04.18 Зравословното състояние на патриарх Неофит е стабилизирано и се подобрява.
- 19.04 Пуснаха срещу 20 000 лв. шофьорката, блъснала 10 коли 19.04.18 21-годишната шофьорка, която през уикенда удари 10 паркирани автомобила в Пловдив, беше освободена от Пловдивския районен съд под парична гаранция от 20 000 лв.
- 19.04 Мащабно учение затвори за 4 часа тунел на Е-79 19.04.18 Мащабно учение на пожарната, полицията и Спешната помощ затвори от 8 до 12 часа движението по главен път Е-79 край Дупница.
- 19.04 България и още 15 страни от ЕС правят суперкомпютър 19.04.18 Премиерът Бойко Борисов и еврокомисарят Мария Габриел откриха в София форум за развитието на високите технологии в Европа.
- 19.04 Патриарх Неофит е получил тежка бактериална инфекция 19.04.18 Патриарх Неофит има тежка бактериална инфекция, получена след края на рехабилитация във връзка със сърдечните му проблеми.
- 19.04 Още не е ясно с какво са избягали двамата затворници 19.04.18 Още не е изяснено с каква кола са избягали двамата рецидивисти – Владимир Пелов и Радослав Колев, от Софийския централен затвор.
- 19.04 Прокурор Гешев: Всичко за Иванчева е документирано със СРС 19.04.18 Обвинението срещу кмета на Младост се основава на Специални разузнавателни средства.
Патриарх Неофит в болница, но в стабилно състояние
Зравословното състояние на патриарх Неофит е стабилизирано и се подобрява.