Бивш шеф на КАТ: Проверките с газанализатори са безсмислени
Това коментира пред Дир.бг бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев, след като миналата седмица кметът на София Йорданка Фандъкова съобщи, че на Пътна полиция са предоставени 7 газанализатора, закупени от общината за 70 000 лв.
Те ще проверяват за вредни емисии колите при регистрация и текущ контрол и тези, които не отговарят на екостандартите, ще бъдат спирани. Идеята е такива да бъдат осигурени за цялата страна.
"В София има 7 газанализатори, от които 5 на каналите и два остават за контрол. Автомобилите, които се движат в София, заедно с приходящите, са над 1 млн. Не знам с два газанализатора какво точно ще могат да проверят...", заяви Стратиев.
Той подчерта, че към всички пунктове за годишни технически прегледи към Министерството на транспорта задължително има такива устройства, така че колите минават през такава проверка.
"Безсмислено е, защото според сертификатите на ЕС за обработени газове за автомобилите, произведени до края на 2004 г., изискването за отделяне на фини прахови частици при дизелов двигател е 0,05 грама на километър, а след това - от 2009 г. - се променя и става 0,005 грама. Сметнете го, излиза, че на автомобилите преди 2004 г. им е разрешено да бълват 10 пъти повече, тоест - когато такъв автомобил се провери, той отговаря на всички изисквания. И да ги проверяваме, и да не ги проверяваме, те замърсяват с 10 пъти повече фини прахови частици, които ни морят в София", каза още Стратиев.
Той изтъкна, че независимо от това, новите коли се облагат с по-висок данък, за разлика от старите.
"Решението, според мен, е поне данъкът да се изравни, а не да се стимулират собствениците на стари автомобили да продължават да ги ползват и всички да дишаме мръсен въздух, докато новите, по неизвестни причини, да плащат в пъти повече", добави ексшефът на КАТ.
По думите това важи и за новите винетки - и при тях за автомобилите, които замърсяват по-малко, се плаща по-скъпо. Стратиев подчерта, че старите коли - над 15 и повече години - са около 70%.
"Въпросът не е само в контрола, държавата трябва да създаде такива икономически механизми, които да подтикнат хората да си подменят автопарка. В Румъния, например, автомобилите на глава от населението са много по-малко, отколкото при нас, а пък стандартът ни е обратен - тоест ние караме абсолютни баракуди, за разлика от съседни страни, и оттам страдаме от екологията", коментира още той.
Те ще проверяват за вредни емисии колите при регистрация и текущ контрол и тези, които не отговарят на екостандартите, ще бъдат спирани. Идеята е такива да бъдат осигурени за цялата страна.
"В София има 7 газанализатори, от които 5 на каналите и два остават за контрол. Автомобилите, които се движат в София, заедно с приходящите, са над 1 млн. Не знам с два газанализатора какво точно ще могат да проверят...", заяви Стратиев.
Той подчерта, че към всички пунктове за годишни технически прегледи към Министерството на транспорта задължително има такива устройства, така че колите минават през такава проверка.
"Безсмислено е, защото според сертификатите на ЕС за обработени газове за автомобилите, произведени до края на 2004 г., изискването за отделяне на фини прахови частици при дизелов двигател е 0,05 грама на километър, а след това - от 2009 г. - се променя и става 0,005 грама. Сметнете го, излиза, че на автомобилите преди 2004 г. им е разрешено да бълват 10 пъти повече, тоест - когато такъв автомобил се провери, той отговаря на всички изисквания. И да ги проверяваме, и да не ги проверяваме, те замърсяват с 10 пъти повече фини прахови частици, които ни морят в София", каза още Стратиев.
Той изтъкна, че независимо от това, новите коли се облагат с по-висок данък, за разлика от старите.
"Решението, според мен, е поне данъкът да се изравни, а не да се стимулират собствениците на стари автомобили да продължават да ги ползват и всички да дишаме мръсен въздух, докато новите, по неизвестни причини, да плащат в пъти повече", добави ексшефът на КАТ.
По думите това важи и за новите винетки - и при тях за автомобилите, които замърсяват по-малко, се плаща по-скъпо. Стратиев подчерта, че старите коли - над 15 и повече години - са около 70%.
"Въпросът не е само в контрола, държавата трябва да създаде такива икономически механизми, които да подтикнат хората да си подменят автопарка. В Румъния, например, автомобилите на глава от населението са много по-малко, отколкото при нас, а пък стандартът ни е обратен - тоест ние караме абсолютни баракуди, за разлика от съседни страни, и оттам страдаме от екологията", коментира още той.
Последно в ДИРектен разговор
- 11.04 Георги Марков: Унгария даде ясен знак на Европа 11.04.18 Преизбирането за трети път за премиер на Унгария на Виктор Орбан е венец на 30-годишната му политическа активност.
- 5.04 Има дупка в законодателството за стратегическите сделки 5.04.18 Ние имаме категорична дупка в законодателството, нужни са два закона, за да бъдат контролирани стратегически сделки от държавата, в това число и тези в ЕРП-тата
- 4.04 Държавата в сделката с ЧЕЗ? Абсурд, който не се случи 4.04.18 Сагата около евентуалното участие на държавата в сделката с активите на ЧЕЗ в България приключи.
- 31.03 Първан Симеонов за Скрипал: България реагира като балансьор 31.03.18 Това е в стила на политиката, която България води - на балансьор. За отбелязване е куража на премиера Борисов. Този ход няма да доведе до разцепване в ГЕРБ.
- 31.03 Дайнов за Скрипал: Изборът, който направи България е гибелен 31.03.18 Управляващите вкупом се опитват да ни откачат от Запада – и съответно да ни прикачат към Русия – в най-неудачния възможен момент.
- 11.03 Д-р Абуаси: „Ислямска държава“ се реорганизира 11.03.18 Засега „Ислямска държава“ и другите терористични организации използват България като транзитна държава, а не като основна цел.
- 8.03 Самуел Ардити: Битката ще е за Северен Израел 8.03.18 Известният общественик Самуел Ардити смята, че войната между Израел и Иран не само е възможна, но и че вече е започнала. Дори предрече Армагедон...
- 7.03 Йордан Опиц: Не съм изневерил на държавата, тя ми изневери 7.03.18 Една от най-дискутираните теми днес е трябва ли да бъде променен законът за защита на частната собственост и личната неприкосновеност
- 5.03 Експерт: Кирилицата трябва да се нарича българска 5.03.18 24 май трябваше да е сред най-големите акценти на българското европредседателство, да покажем, че кирилицата всъщност трябва да се нарича българска азбука.
Патриарх Неофит в болница, но в стабилно състояние
Зравословното състояние на патриарх Неофит е стабилизирано и се подобрява.