В Европа саудитският уахабизъм не отстъпва
...- фундаменталистки ислям, смятан за идеологическа матрица на джихадизма?
Някои експерти се съмняват в това и насочват вниманието към силата на повече или по-малко тайните проводници на радикалното течение.
Мохамед бин Салман, 32-годишен, чието официално посещение в Париж приключи във вторник вечерта с вечеря с президента Еманюел Макрон, неотдавна даде нови сигнали за отваряне на страната си и води кампания за ухажване на Запада.
MBS (както наричат Мохамед по инициалите му - б.ред.) обеща една "умерена" и "толерантна" Саудитска Арабия, далеч от имиджа й на износител на уахабизъм - строга версия на сунитския ислям, създадена през 18 век от богослова Мохамед бин Абдулуахаб в съюз с основателя на саудитската династия Мохамед бин Сауд.
Световната ислямска лига, често смятана за дипломатически агент на кралството и финансирана с петродоларите му, разпространява нашироко това ново послание. "За нас няма уахабизъм. Има ислям. Точка", подчерта по време на посещение в Париж през ноември генералният секретар на организацията Мохамед ал Иса, давайки израз на враждебността си към "идеологическия екстремизъм".
Лигата сякаш не е толкова активна като в миналото. Дали това е искрена промяна или стратегическа демонстрация? В някои европейски столици дебатът се обтегна заради влиянието на уахабизма, неговите вариации и салафитски превъплъщения като мадхализма, разпространен от Марсилия (Франция) до Бирмингам (Великобритания).
Белгийското правителство обяви в средата на март, че прекратява действащия от половин век договор, който предоставяше на Лигата управлението на голямата джамия в Брюксел, издигаща се насред европейски квартал.
Прекратяването на договора беше препоръчано от парламентарната комисия, разследваща атентатите на 22 март 2016 г., за които пое отговорност джихадистката групировка "Ислямска държава" (32 жертви в Брюксел): депутатите обвиниха храма, че разпространява "салафитско-уахабитски" ислям, който може да "играе доста важна роля в насилствения радикализъм".
"Отнемането на ключовете на голямата джамия от Саудитска Арабия беше необходимо да се направи, то имаше символично значение, за да кажем: Не, не приемаме тази версия на исляма", обяснява пред Франс прес специалистът по исляма Михаел Приво.
"Можем да затворим тази джамия, но всичко друго продължава да работи: издателските къщи, интернет сайтовете, телевизионните канали", казва той. Понеже начините за разпространяване зависят не толкова от саудитския държавен или парадържавен апарат, а от частни фондации и бизнесмени.
"Нито веднъж не чух MBS да казва, че ще сложи край на паричните преводи от частни лица или благотворителни организации, които поддържат тези ретроградни версии на исляма. И те ще продължат", прогнозира белгийският изследовател.
"Социалните мрежи играят много по-важна роля от институционалните канали, по-специално за обикновените вярващи", съгласява се парижкият политолог Набил Мулин. Директната намеса на саудитското кралство в религията често пъти е скромна: във Франция например по-малко от 4 милиона евро са били дадени между 2010 и 2016 г. за финансирането на осем джамии и са били изплащани заплати на петнадесетина имами, съгласно доклад на парламента.
"Новата правоверност"
Освен изданията, интернет сайтовете или телевизиите като Алмаджд, недоверие у западните правителства вече будят и саудитски ислямски университети, които продължават да са притегателни центрове за уахабизма. Като този в Медина, "който е обучил десетки хиляди духовници от 170 националности от създаването си през 1961 г., и, както се оказва, по-голямата част от лидерите на уахабитското движение по света", подчертава Мулин.
В Косово, където ислямът е преобладаващата религия, имами, учили в саудитски или египетски университети, вече са изправени на съд заради активно набиране на млади джихадисти за групировки като "Ислямска държава".
И ако в Испания и в Италия властите се справят без видими затруднения с ислямските културни центрове, управлявани от Световната ислямска лига, то в Германия разузнавателните служби се обезпокоиха в края на 2016 г. от прозелитизма, осъществяван на тяхна територия.
Няколко столици, сред които Рияд и Доха (Катар), бяха обвинени в доклад, че покровителстват германски салафити в рамките на "дългосрочна стратегия за влияние".
"Уахабизмът се наложи като новата правоверност. Ще бъдат необходими години, а може би и десетилетия това да се промени", казва още Набил Мулин и подчертава финансовата мощ и авторитета, свързани с религиозния статут на кралството, пазител на светите места на исляма.
Дали престолонаследникът може ли да ускори този процес? "Оцеляването на саудитската политическо-религиозна система се крепи върху съюза между улемите (религиозните учени) и трона: MBS не може да прекъсне напълно тази връзка", смята Бернар Годар, известен познавач на исляма, от френското външно министерство, който все пак приветства "значителната промяна", чийто изразител е подложения на натиск млад лидер.
*Превод БТА
Някои експерти се съмняват в това и насочват вниманието към силата на повече или по-малко тайните проводници на радикалното течение.
Мохамед бин Салман, 32-годишен, чието официално посещение в Париж приключи във вторник вечерта с вечеря с президента Еманюел Макрон, неотдавна даде нови сигнали за отваряне на страната си и води кампания за ухажване на Запада.
MBS (както наричат Мохамед по инициалите му - б.ред.) обеща една "умерена" и "толерантна" Саудитска Арабия, далеч от имиджа й на износител на уахабизъм - строга версия на сунитския ислям, създадена през 18 век от богослова Мохамед бин Абдулуахаб в съюз с основателя на саудитската династия Мохамед бин Сауд.
Световната ислямска лига, често смятана за дипломатически агент на кралството и финансирана с петродоларите му, разпространява нашироко това ново послание. "За нас няма уахабизъм. Има ислям. Точка", подчерта по време на посещение в Париж през ноември генералният секретар на организацията Мохамед ал Иса, давайки израз на враждебността си към "идеологическия екстремизъм".
Лигата сякаш не е толкова активна като в миналото. Дали това е искрена промяна или стратегическа демонстрация? В някои европейски столици дебатът се обтегна заради влиянието на уахабизма, неговите вариации и салафитски превъплъщения като мадхализма, разпространен от Марсилия (Франция) до Бирмингам (Великобритания).
Белгийското правителство обяви в средата на март, че прекратява действащия от половин век договор, който предоставяше на Лигата управлението на голямата джамия в Брюксел, издигаща се насред европейски квартал.
Прекратяването на договора беше препоръчано от парламентарната комисия, разследваща атентатите на 22 март 2016 г., за които пое отговорност джихадистката групировка "Ислямска държава" (32 жертви в Брюксел): депутатите обвиниха храма, че разпространява "салафитско-уахабитски" ислям, който може да "играе доста важна роля в насилствения радикализъм".
"Отнемането на ключовете на голямата джамия от Саудитска Арабия беше необходимо да се направи, то имаше символично значение, за да кажем: Не, не приемаме тази версия на исляма", обяснява пред Франс прес специалистът по исляма Михаел Приво.
"Можем да затворим тази джамия, но всичко друго продължава да работи: издателските къщи, интернет сайтовете, телевизионните канали", казва той. Понеже начините за разпространяване зависят не толкова от саудитския държавен или парадържавен апарат, а от частни фондации и бизнесмени.
"Нито веднъж не чух MBS да казва, че ще сложи край на паричните преводи от частни лица или благотворителни организации, които поддържат тези ретроградни версии на исляма. И те ще продължат", прогнозира белгийският изследовател.
"Социалните мрежи играят много по-важна роля от институционалните канали, по-специално за обикновените вярващи", съгласява се парижкият политолог Набил Мулин. Директната намеса на саудитското кралство в религията често пъти е скромна: във Франция например по-малко от 4 милиона евро са били дадени между 2010 и 2016 г. за финансирането на осем джамии и са били изплащани заплати на петнадесетина имами, съгласно доклад на парламента.
"Новата правоверност"
Освен изданията, интернет сайтовете или телевизиите като Алмаджд, недоверие у западните правителства вече будят и саудитски ислямски университети, които продължават да са притегателни центрове за уахабизма. Като този в Медина, "който е обучил десетки хиляди духовници от 170 националности от създаването си през 1961 г., и, както се оказва, по-голямата част от лидерите на уахабитското движение по света", подчертава Мулин.
В Косово, където ислямът е преобладаващата религия, имами, учили в саудитски или египетски университети, вече са изправени на съд заради активно набиране на млади джихадисти за групировки като "Ислямска държава".
И ако в Испания и в Италия властите се справят без видими затруднения с ислямските културни центрове, управлявани от Световната ислямска лига, то в Германия разузнавателните служби се обезпокоиха в края на 2016 г. от прозелитизма, осъществяван на тяхна територия.
Няколко столици, сред които Рияд и Доха (Катар), бяха обвинени в доклад, че покровителстват германски салафити в рамките на "дългосрочна стратегия за влияние".
"Уахабизмът се наложи като новата правоверност. Ще бъдат необходими години, а може би и десетилетия това да се промени", казва още Набил Мулин и подчертава финансовата мощ и авторитета, свързани с религиозния статут на кралството, пазител на светите места на исляма.
Дали престолонаследникът може ли да ускори този процес? "Оцеляването на саудитската политическо-религиозна система се крепи върху съюза между улемите (религиозните учени) и трона: MBS не може да прекъсне напълно тази връзка", смята Бернар Годар, известен познавач на исляма, от френското външно министерство, който все пак приветства "значителната промяна", чийто изразител е подложения на натиск млад лидер.
*Превод БТА
Последно в На фокус
- 19.04 Патриарх Неофит в болница, но в стабилно състояние 19.04.18 Зравословното състояние на патриарх Неофит е стабилизирано и се подобрява.
- 18.04 Валентин Златев:Не се очаква повишение на цените на горивата 18.04.18 Не се очаква повишение на цените на горивата, смята председателят на Българската петролна и газова асоциация Валентин Златев.
- 17.04 Двойната игра на Турция в сирийската драма 17.04.18 Ефектът на двойната игра на Турция в сирийския конфликт е трудно да бъде калкулиран, както за Турция, така и за нейните партньори в региона.
- 12.04 Какво знае Зукърбърг за българите 12.04.18 Покрай цялата дандания около теча във Фейсбук може би е време да си зададем въпроса какви българи вижда Зукърбърг в мрежата си.
- 12.04 Какъв е шансът пред Желяз Андреев? 12.04.18 Правителството и лично премиерът Бойко Борисов се намесиха в случая с 29-годишния Желяз Андреев, над когото надвисна екстрадиция и присъда в САЩ.
- 12.04 Тасев: Държавното участие в сделката за ЧЕЗ бе обречено 12.04.18 Държавното участие в сделката за ЧЕЗ бе предварително обречено, заяви за Дир.бг енергийният експерт проф. Атанас Тасев.
- 11.04 Заразителен ли е Орбан? 11.04.18 Две тези се оформиха след победата на Виктор Орбан в Унгария: тотално заклеймяване и призив за размисъл, все пак, върху т. нар. „Орбанизация“.
- 10.04 Къде е възможен ”горещ инцидент” в Егейско море 10.04.18 Терминът "горещ инцидент" навлезе динамично в публичната сфера, тъй като кризата с Турция не дава вид да стихне, напротив по-скоро ескалира.
- 10.04 ”Мафията е в Източна Европа – особено в България и Румъния“ 10.04.18 Търговията с оръжия и наркотици се завръща в България и Румъния, а за италианската „Ндрангета“ е детска игра да си купи политическо влияние в тези страни.
Патриарх Неофит в болница, но в стабилно състояние
Зравословното състояние на патриарх Неофит е стабилизирано и се подобрява.